Irland har en fantastisk natur med kæmpe bjerge, med det kilometer høje Carrantuohill i Kerry County som står højest. I denne artikel vil du få et indblik i turen dertil, samt tips og tricks som jeg ville ønske at have vidst før vi tog afsted.

Da jeg i sensommeren 2015 kom hjem til Danmark, efter tre år i Mexico var jeg drænet for energi. Jeg havde i høj grad været omringet af fare og det gik først rigtig op for mig, da jeg kom hjem. Det gjorde, at min mentalitet var meget begrænset og, at jeg simpelthen ikke var på toppen. Alligevel skulle den årlige mandetur med mine to kammerater Mark og Kennie gennemføres. I år skulle turen gå til Irland for at besøge destillerier, opleve naturen, se gamle slotte og bestige et bjerg.

På afrejsedagen havde jeg det skidt og oplevede af den grund flyskræk for første gang. Da vi kom ind i flyvemaskinen sad Mark og Kennie et par sæder bag mig og jeg sad forrest med en ældre mand og hans kone. For at komme på andre tanker stak jeg musik i ørene og begyndte at spille Subway Surfers. Flyet trillede ud fra gaten og jeg var ved at dø af skræk. En klaustrofobisk angst fangede mig, selvom jeg på det tidspunkt var en erfaren flypassager med over 50 rejser i bagagen.

Angsten slap mig pludseligt, da flyet lettede. Da lyset med sikkerhedsselen blev slukket sprang jeg op, og løb triumferende hen til Mark og Kennie, der ingenting vidste om hvilken indre kamp, jeg just havde kæmpet. Jeg havde overkommet første udfordring på dette eventyr, der skulle vise sig at byde på mange flere.

Lokal pub i irland

I Irland oplevede vi mange spændende steder. Til at starte med besøgte vi Dublin og selvom at vi ankom to dage efter St. Patricks day, så skulle vi ud og finde noget frokost og en lokal øl. Min tidligere kollega Finn Snor havde anbefalet at vi tog på ‘The Church’. Som navnet hentyder er det en restaurant og bar, inde i en gammel charmerende kirke. Vi fik hver en Clonmel 1650, som er en frugtig, lys lager. Øllen var fin, men omgivelserne tog smagen til et helt nyt niveau. Det var en speciel og anbefalelsesværdig oplevelse at besøge The Church.

Drikker en lokal Irsk øl i Dublin på 'The Church'
Guiness bryggeriet i Irland som giver mulighed for at besøgende kan komme med bag kulisserne

Ølbrygningens kunst er dyrket gennem mange generationer i Irland og vi skulle ikke snyde os selv for at opleve det på nært hold. Da Guiness næsten er kendetegnet på irsk øl var det uden tvivl Guiness bryggeriet vi skulle besøge. Det viste sig dog at være noget af en skuffelse. Stedet var i høj grad var præget af turisme. Da vi kom til billetboden føltes det som at besøge en dystopisk effektiviseret forlystelsespark med alt for mange gæster.

Vi stak derfor hurtigt næsen videre og tog over til Jameson distillery, hvilket var en udmærket tour med en lokal guide. Det giver et særligt indblik i ølbrygningens kunst at opleve maskineriet bag brygningen, processerne og få viden om de ingredienser, der bidrager til smagen. Mange gode ting oplevede vi i byen, men naturen kaldte og det bjergprægede område omkring Irlands højeste bjerg Carrantuohill skulle udforskes!

Whisky-destillery-irland-jameson
Vandretur i irland

Guide til vandring i Irland: Carrantuohill

Når jeg rejser prøver jeg som oftest at komme væk fra turisterne og tættere på det, der er virkelighed. I dette tilfælde handlede det ikke om øldestillerier, men derimod om vandreruter til toppen af Irlands højeste bjerg Carrantuohill.

Den populæreste og letteste rute op ad bjerget kaldes “Devil’s Ladder”. Den 12 km lange rute giver direkte adgang til toppen af Carrantuohill. Navnet kommer af, at dele af ruten skal tages via en stige. Den tager sammenlagt 4-6 timer, alt efter kondition og er præget af turister.

Har du mod på en udfordrende og anderledes tur til toppen af det smukke bjerg, anbefaler jeg “Caher ruten”. Ruten er lige over 12 km, men giver modstand fra start af. Ruten kan være svær at se via Google Maps og andre kort, derfor er der hermed en beskrivelse af turen til tops:

Kennie kigger ud over Kerry County på vej til toppen af bjerget

Parkér din bil ved ‘Hydro Road car park’. Her vil du lægge mærke til at der er meget stejlt fra start af. De første 300 meter er på en 45 graders vinkel og det sætter godt gang i pulsen. Jeg havde det godt nok svært med at komme op af den første bakke, men det jævner sig ud igen og resten af turen bliver noget nemmere.

På vejen vil du se et utal af får som pryder bjergets skråninger. Lidt længere fremme kommer der en sø der hedder ‘Lough Eagher’ og herfra kan første del af udsigten nydes.

Herfra bliver det stejlt igen. Du skal højre rundt om søen og op af den lange skråning. I dette område er underlaget primært bestående af løse sten, der ligger op ad en lang skråning. Du skal blot fortsætte rundt om søerne og langs de stejle bakker.

Næste etape går op gennem et tykt lag tåge

Når du kommer til den smale bjergryg, med søer på begge sider, gælder det om at være forsigtig. Der er der ikke langt igen til toppen og du vil kunne ane den ude i horisonten, ud fra det store kors, der står på den højeste del af bjerget.

På toppen kan udsigten og sejren, over at have besteget det 1.038 m høje bjerg, nydes. Du har sikkert ikke mødt andre på ruten, men fordi Devil’s Ladder er forholdsvis nem at klare, vil du sikkert opleve familier med børn på toppen. Det gjorde vi og det føltes lidt ambivalent at fejre turens strabadser, imens der lå 12 årige børn og spillede på deres iPhones.

Vi balancerer på ryggen af bjerget, med ret lav sigtbarhed
Vi står alle tre og poserer på toppen af Carrantuohill

Ruten ned er den samme som ruten op.

Selvom det kræver mere at tage en anden og mindre befærdet vej, giver det en særlig oplevelse og jeg synes bestemt at det var det hele værd.

Tilbage i de irske gader, og med en god oplevelse i rygsækken, steg lysten til at se mere af den irske natur. Vi tog derfor til Port Magee for at booke en båd ud til fuglereservatet Skellig Michael, som består af en masse gamle ruiner. Desværre var der ikke mulighed for at komme derud, da øen var booket op med filmoptagelser af Star Wars: The Last Jedi. Hvis du har set filmen, vil du genkende Skellig Islands som planeten Ahch-To hvor Luke Skywalker bor. Ærgerligt, men den slags ting sker, når man er ude og rejse. Den oplevelse gemmer vi til en anden gang.

Vi tog i stedet ud til de nærliggende klipper og videre på eventyret, med kompasset rettet mod Nordirland, der er kendt for deres storslåede natur og områder, hvor den kendte TV-serie Game Of Thrones er optaget.

Turen gav mig ny energi. Jeg havde det svært på vej derhen, men da jeg kom hjem var alt som det skulle være igen. Jeg var ikke længere bange for at flyve og den mentale hindring, der havde ligget i mig forsvandt, efter at vi kom til tops på bjerget. En indre og ydre kamp var vundet.

Fra bjergryggen kan hele Kerry County ses langt ude i horisonten.

Du kan finde mere information om ruten hos Kerry Mountain Rescue.

Fortsat læsningen her, hvis du er interesseret i at finde ud af hvordan du holder varmen i soveposen.